Bila Kalam Berbicara

Berikan hatimu pada Allah,pasti Allah temukan PEMILIK terbaik… Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan baik… Serahkan hidupmu pada Allah,pasti Allah akan menjagamu dengan baik… Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ke atas sesuatu.

Adakah kita berpeluang mendapat kenikmatan malam Lailatul qadar ?

diriku : Salam..akak nk tnye pndapat ***** bleh?
***** : tntg ?
diriku : ni kn da msk fasa ke 3..

: org lain bz bribadah, bgun mlm...dll.. tuk kejar malam lailatul qadar.. tp...
: bg y xleh solat ...? adakah ia 1 kerugian?


***** : ntah la kak bagi diri sy ia stu kerugian...sbb sy x pandai isi wktu x bley solat
: bgi org y imannya tetap dan pandai mgejarnya tiada kerugian n beza bg mereka
: ikut org tu la
diriku : ooo.. nant akak kongsi pendapat seorg kakak senior tntg perkara ni...
: TQ ats pendapat ****..
***** : syukran gak..
-------------------------------------------------------------------------
diriku : (soalan sama)
classmate : x
diriku : hurai la sket

classmate : ni ke ketetapan allah
: dia ttp doh kito xleh smayg

diriku : so, org y xleh solat mmg xkan dapat kejar la mlm lailatul qadar?
classmate: blh zikir
-------------------------------------------------------
diriku : Salam kak #####...nk tnya pndpt kak #####....bleh? klau free la..

kak #####: mknpe die 2... tkutnyee

diriku : ermm...xde pe... xnya soalan cepu mas pn ni..
: ni kn da msk fasa ke 3..
: org lain bz bribadah, bgun mlm...dll..
: tuk kejar malam lailatul qadar.. tp...
: bg y xleh solat ...? adakah ia 1 kerugian?

kak #####: OOO...org xleh solat pn ada amalan masing2
: ibadah 2 kn luas
: buat ape je asal krn Allah pn ibadah gak
: klau nk dpt kenikmatan mlm lailatul qadr, org yang x solat pn bleh dpt..
: Allah kn Maha Adil)

diriku : suka cari pendpt org lain...... tq...
: means still bgun mlm tp bt ibadah selain solat n bc quran... ?

kak #####: kalau ikut pndpt k.#####, mlm lailautul qadr x smestinya kta qiam
: asal kta beribadah dgn ikhlas n btul2 niat nk cari keredhaan Allah 2 yg pling penting
: sush la akak nk ckp

kak ##### : cuba kta jgn trlalu rigid utk mentafsirkan ibadah mlm lailatul qadr 2
: prnh x dgr kisah org yang dijanjikan masuk syurga
: x ingat la zaman sape.. lupe
: tapi die bkn org yg bangun utk qiam
diriku : kisah mn?

kak ##### : tp just bngun dan beralih tmpat smbil sebut nama Allah je
: akak ingt kisah ni.. ingt ckit2
: cumenye nk ckp dlm ym mcm sush ckit
diriku : xpernah lak dgr...
: mmg pun ssh ckp dlm ym ...
: xpe la.... sesekali bt usrah YM...
: kisah ni xpernah dgr lak... y pernah dgr, kisah seorg y dijamin syurga sbb die maafkan org lain sblm tdo...

kak ##### : xpe2...nnti akk try cari kt tenet utk dptkn yg lbih sahih ye
diriku : syukran ats perkongsian.. :)
Selengkapnya...

Bismillahirrahmanirrahim

Al-'asr

Diri ini

Muslimah... yang sentiasa mendambarkan keredhaan dan kasih sayang Allah. Sebaik-baik wanita adalah wanita solehah; ini lah impianku.
Apa-apa yang dirasa dan dilalui tidak semua dapat dituturkan ataupun diluahkan melalui pena.
Hanya perkongsian yang sedikit dapat dirakamkan di ruangan ini. Meskipun tiada kepakaran dalam berkata-kata, namun biarlah kalam yang berbicara.
......................
Kehidupan di maya ini hanyalah sementara
Usia yang dianugerah jangan dipersiakannya
Meskipun dibelenggu susah teruslah berusaha
Dengan keyakinan kau pasti berjaya

Sesungguhnya kesabaranmu di dalam hati
Adalah kebahagiaan iman
Kekuatan di jiwamu itu menempuh dugaan
Pasti menghasilkan kecemerlangan

Janganlah ditangisi (segala) liku kehidupan
Kerana kesedihan lalu bukanlah selamanya
Berserahlah kepada Allah

Hakikat kehidupan bekalan di akhirat
Didiklah diri menjadi insan bertaqwa
Kesucian di hati keimanan bersemi
Merasa diri adalah milik Ilahi

Kau datang hanya dari-Nya
Kepada-Nya kan kembali
Nikmat di dunia ini kurniaan dari-Nya

Sulamilah kesungguhan
Dengan doa pengharapan
Kesyukuran menambah redha-Nya

Mencari Sinar
Album : Indahnya Bersama Islam
Munsyid : Al Wadi

HIWAR

Calendar

Sudut ilmiah

Community SHAMSIANS

Sahabati fi IPG KPI

My Blog List

Followers

:: BiLanGan ZiARaH ::