Bila Kalam Berbicara

Berikan hatimu pada Allah,pasti Allah temukan PEMILIK terbaik… Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan baik… Serahkan hidupmu pada Allah,pasti Allah akan menjagamu dengan baik… Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ke atas sesuatu.

Salam maal hijrah.. 1431 H..

Tak sangka masa berlalu begitu cepat…
Sekarang bermulanya tahun baru.. 1431 H..
Telah meninggalkan 1430 H..
Mengingatkan masa yang sedang dan akan terus berlalu..
Sama-sama muhasabah waktu.
Ke mana usia dan masa kita habiskan?
Jom hijrahkan diri menuju cintaNya yang hakiki..
Demi redha dan keberkatanNya..
Salam Hijrah dan mahabbah...
Semoga lebih mendekatkan diri kepada Allah,
Selamat mengharungi ujian Allah dan
ambillah 'ibrah darinya..
semoga dalam rahmat dan kasih sayangNya.


Tentang azam dan perubahan…

# : Nur, ana nak berubah…. Ana memang nak berubah.. tapi ana tak ada kekuatan, tak ada dorongan , persekitaran tak menolong ana untuk berubah..huhuhu

Nur :) :
Berdampinglah dengan sahabat yang boleh beri semangat ke arah redha Allah..

# : Ana tak kuat..mungkin kawan-kawan ana yang baik pun malas nak nasihat ana kalau ana terbuat lagi kesalahan ana yang lalu.. ana tak tahu nak buat macam mana. Ana takut ana kembali ke zaman ana jahil dulu.. ana tak nak..tapi… Nur tolong lah ana..

Nur :) :
Mesti ada permulaan dahulu, taubat Nasuha ( Sungguh-sungguh). lepas tu Sembahyang Sunat Taubat dan lepas tu baca Surah At-Taubah. Mintak dengan Kasih Sayang Allah, supaya diberi kekuatan. Sentiasa ingat Allah... Dia berada di mana-mana jer, Dia Maha Mengetahui dan nampak segala2 nya.
I’m here to help and support you. Tapi Sememangnya hanya kita yg mampu merubah diri kita.Kalau kita kata nak dan berusaha melakukannya sesuatu perkara tu akan berlaku dengan izinnya..

# : suasana tak dorong ana untuk berubah..

Nur :) :
Ketegasan diri tu penting...

# : ketegasan pd diri sndiri?

Nur :) :
Ya. Kalau nur, nur 'iqab diri sendiri..jika nur tak sampai tahap yang nur nak.. ('iqab y membawa kita lebih rapat dengan Allah).. contohnya tambahkn istighfar, tambahkan waktu untuk ziarah adik-adik.., solat mlm..dll

# : emmmm….ana cuba nak buat sekadar yang boleh. memang dah cuba… tapi sikit sangat.
Terima kasih sangat-sangat sebab dengar keluhan ana dan atas nasihat. Ana nk berubah….huhuhu :(

Nur :) :
Apa-apa saja yang awak buat, tak kira baik @ buruk..itu urusan antara awak dan Allah..Allah tahu segala kebaikan dan kekurangan hambanya...
Walaupun hijrah itu amat payah, ingatlah bahawa tujuan hujrah adalah untuk menuju redha Allah.
Jangan risau pandangan manusia..lebihkanlah pandangan Allah terhadap kita.. kerana Allah Itu Maha mengetahui Hamba2nya..

# : semua orang boleh berubah kan, Nur.. ana mesti boleh.. syukran Nur..

Nur :) :
Salam Hijrah buatmu..

………………………………………….
Hijrah menuju Allah
Artis: Devotees

Bulat nian tekadmu
Dalam hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang diredhai

Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para nabi
Para salihin dan muttaqin
Kembara hati menuju Ilahi

Andai rasa diri lemah
Di perjalanan hijrahmu
Sendirian tanpa mampu
Mohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Di hujungnya hasanah Selengkapnya...

Bismillahirrahmanirrahim

Al-'asr

Diri ini

Muslimah... yang sentiasa mendambarkan keredhaan dan kasih sayang Allah. Sebaik-baik wanita adalah wanita solehah; ini lah impianku.
Apa-apa yang dirasa dan dilalui tidak semua dapat dituturkan ataupun diluahkan melalui pena.
Hanya perkongsian yang sedikit dapat dirakamkan di ruangan ini. Meskipun tiada kepakaran dalam berkata-kata, namun biarlah kalam yang berbicara.
......................
Kehidupan di maya ini hanyalah sementara
Usia yang dianugerah jangan dipersiakannya
Meskipun dibelenggu susah teruslah berusaha
Dengan keyakinan kau pasti berjaya

Sesungguhnya kesabaranmu di dalam hati
Adalah kebahagiaan iman
Kekuatan di jiwamu itu menempuh dugaan
Pasti menghasilkan kecemerlangan

Janganlah ditangisi (segala) liku kehidupan
Kerana kesedihan lalu bukanlah selamanya
Berserahlah kepada Allah

Hakikat kehidupan bekalan di akhirat
Didiklah diri menjadi insan bertaqwa
Kesucian di hati keimanan bersemi
Merasa diri adalah milik Ilahi

Kau datang hanya dari-Nya
Kepada-Nya kan kembali
Nikmat di dunia ini kurniaan dari-Nya

Sulamilah kesungguhan
Dengan doa pengharapan
Kesyukuran menambah redha-Nya

Mencari Sinar
Album : Indahnya Bersama Islam
Munsyid : Al Wadi

HIWAR

Calendar

Sudut ilmiah

Community SHAMSIANS

Sahabati fi IPG KPI

My Blog List

Followers

:: BiLanGan ZiARaH ::