Bila Kalam Berbicara

Berikan hatimu pada Allah,pasti Allah temukan PEMILIK terbaik… Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan baik… Serahkan hidupmu pada Allah,pasti Allah akan menjagamu dengan baik… Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ke atas sesuatu.

Semakin umur bertambah , semakin ___________ .

Assalamualaikum....

Makin hari makin bertambah umur. Makin bertambah pengalaman. Makin bertambah kesedaran. Makin bertambah dosa pahala. Makin bertambah kesalahan. Makin dekat dengan kematian. Setiap perbuatan akan dihitung. Syurga dan neraka sudah pasti. Percaya atau tidak percaya, pasti dilalui. Inilah hakikat dan kebenaran....

Semakin kita berjalan.. semakin dekat dengan destinasi.. Jadi, betul la.. semakin lama kita hidup , semakin dekat kita dengan kematian.. Adakah kita sedari hakikat ini..?

Bila tiba hari lahir, ramai yang meraikan hari lahir dengan penuh ceria… ramai kenalan, ahli keluarga, saudara yang menyampaikan ucapan yang pelbagai… antaranya ‘Barakaallah fik’, ‘ Semoga panjang umur’ , ‘semoga murah rezeki’, ‘Semoga semakin matang harungi liku-liku kehidupan’, ‘semoga takdir terbaik mengiringimu’ dan ada juga yang mengucapkan ‘semoga cepat kahwin’… ish3… banyaknya ucapan.. J

Seorang sahabat ana bertanya tentang salah satu ucapan-ucapan yang ana sebutkan tadi.. “kenapa kita masih memberi ucapan ‘semoga panjang umur’ ? Sedangkan kita dah sedia maklum yang ajal maut telah ditentukan Allah sejak azali lagi…”

Ana nyatakan daripada salah satu sumber bacaan ana iaitu buku Nota Hati Seorang Lelaki.. karangan Pahrol Mohd Juoi… katanya…panjang umur yang dimaksudkan itu adalah panjang umur dengan perkara-perkara yang diredhai Allah..

“Rahsia kejayaan orang yang ‘panjang’ umur ialah…

Orang yang sedar tentang tujuan. Mereka adalah peribadi yang sentiasa sedar akan tujuan segala sesuatu. Mereka tahu tujuan hidup dan juga tujuan mati. Mereka mencari tujuan pada setiap tindakan.”

Maksud ‘semoga panjang umur’ juga boleh diertikan dengan panjang umur dengan menambahkan ilmu, menambahkan amal, mengeratkan silaturrahim, menambahkan rasa takut kepada Allah…

Adakah Semakin meningkat umur kita, semakin meningkat ilmu, ukhwah,kematangan, amal dan taqwa kita? Semoga kita berusaha mencapai keredhaan Allah di dunia ini.. menuju alam yang abadi..

Sumber : Nota Hati Seorang Lelaki.. karangan Pahrol Mohd Juoi

Selengkapnya...

Bismillahirrahmanirrahim

Al-'asr

Diri ini

Muslimah... yang sentiasa mendambarkan keredhaan dan kasih sayang Allah. Sebaik-baik wanita adalah wanita solehah; ini lah impianku.
Apa-apa yang dirasa dan dilalui tidak semua dapat dituturkan ataupun diluahkan melalui pena.
Hanya perkongsian yang sedikit dapat dirakamkan di ruangan ini. Meskipun tiada kepakaran dalam berkata-kata, namun biarlah kalam yang berbicara.
......................
Kehidupan di maya ini hanyalah sementara
Usia yang dianugerah jangan dipersiakannya
Meskipun dibelenggu susah teruslah berusaha
Dengan keyakinan kau pasti berjaya

Sesungguhnya kesabaranmu di dalam hati
Adalah kebahagiaan iman
Kekuatan di jiwamu itu menempuh dugaan
Pasti menghasilkan kecemerlangan

Janganlah ditangisi (segala) liku kehidupan
Kerana kesedihan lalu bukanlah selamanya
Berserahlah kepada Allah

Hakikat kehidupan bekalan di akhirat
Didiklah diri menjadi insan bertaqwa
Kesucian di hati keimanan bersemi
Merasa diri adalah milik Ilahi

Kau datang hanya dari-Nya
Kepada-Nya kan kembali
Nikmat di dunia ini kurniaan dari-Nya

Sulamilah kesungguhan
Dengan doa pengharapan
Kesyukuran menambah redha-Nya

Mencari Sinar
Album : Indahnya Bersama Islam
Munsyid : Al Wadi

HIWAR

Calendar

Sudut ilmiah

Community SHAMSIANS

Sahabati fi IPG KPI

My Blog List

Followers

:: BiLanGan ZiARaH ::