Bila Kalam Berbicara

Berikan hatimu pada Allah,pasti Allah temukan PEMILIK terbaik… Hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah,pasti Allah aturkan kehidupanmu dengan baik… Serahkan hidupmu pada Allah,pasti Allah akan menjagamu dengan baik… Sesungguhnya Allah Maha Berkuasa ke atas sesuatu.

Hidayah

salam pembuka bicara....

Semalam saya terima 1 mesej dari seorang sahabat sejati kerana Allah, minta menjadi petugas tambahan nisa' katanya urgent..untuk program under Nisa' Terengganu, Hi-Tea Bersama Nora..Jam 2 ptg pada 27 Nov...Program Sepetang Bersama Nora ini diadakan di Terengganu Equestrian Resort (TER).

Oleh kerana tiada halangan, saya terus bersetuju dengan
ditemani oleh 2 orang sahabat baik saya sejak di sekolah menengah. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan walaupun Kuala Terengganu kini mendung dan hujan yang sangat lebat. Moga hujan itu adalah hujan rahmat dari Allah..

Kak Nora berkongsi kisah hidupnya secara ringkas dan
padat bagaimana proses penghijrahan berlaku padanya. Kak Nora pernah ditanya oleh rakan artis, pihak media mahupun hadirin program ini turut menanyakan soalan yang sama... soalannya lebih kurang macam ni..

"Ada tak sesuatu peristiwa@ pengalaman perit yang menyebabkan Nora segera berubah ..? "

Tau tak apa jawapan Kak Nora? Kak Nora beri jawapan yang disangka-sangka oleh para pendengar malah mengetuk pintu hati yang sering lalai....

Jawapannya.." Takde.. Kita jangan tunggu sehingga ada musibah menimpa kita, barulah kita nak berubah. Kita kena ada kesedaran, jangan tunggu balasan Allah." Dari awal perkongsian cerita, Kak Nora ada menyebut perihal keluarganya yang bahagia dan beliau bahagia dianugerahkan suami yang dicintainya yang mana sentiasa menyokongnya.

Menurutnya telah beberapa kali beliau terdetik di hatinya untuk berubah ke arah yang lebih baik. Dan pada suatu hari, beliau tanya suaminya..." macammana kalau suatu hari nanti, saya nak bertudung?" Terkedu suaminya lantas mutiara jernih gugur ke pipi....Jawapan suaminya, "Tiada suami yang tak suka isterinya bertudung...tapi fikirlah banyak kali sebelum buat keputusan. Bila dah berbah, jangan sampai berpatah balik."

Beliau bertanya pula pada 2 orang anak kesayangannya..jawapan dari anak-anaknya sungguh mengharukan.."kami sayang mama.. kami tak nak mama masuk neraka.."
Ya Allah menangais hati seorang ibu dan isteri ini yang mana menyedari bahawa beliau sebenarnya dikelilingi oleh orang yang sangat prihatin dan mahukan yang terbaik darinya.

Lantas beliau terfikir.. Allah telah kurniakan segalanya padanya... namun.. apakah telah benar-benar bersyukur atas nikmatnya ? Apakah yang telah diberikan kepada Allah?

Apabila ditanyakan kepada beliau tentang risiko selepas penghijrahan. Pernahkan rasa disisihkan atau seumpama dengannya ? Beliau menyatakan jawapan dengan penuh rasa bersyukur..."saya tak rasa disisihkan kerana penghijrahan inilah memberi saya kenal lebih ramai orang yang baik dan sangat menyenangkan hatinya malah dapat rasakan rezekinya makin bertambah".


P/s : Allah sajalah pemberi hidayah. Antara ayat Allah ialah, surah al Qashash ayat 56 yang bermaksud;
"Sesunguhnya engkau tidak mampu memberi hidayah kepada orang yang engkau sukai, akan tetapi Allah yang memberi hidayah kepada sesiapa yang Ia kehendaki dan Dia lebih mengetahui orang-orang yang mendapat hidayah itu."


Apabila Allah menitiskan hidayah di hati (terdetik di hati untuk berubah @ kesedaran), maka berusahalah menggapainya sebelum ia hanyut dek masa yang akan berlalu detik demi detik dan tak akan kembali lagi. Kita akan dapat apa yang kita usahakan. Timbalah ilmu, berkawanlah dengan orang baik dan alim ulama'.

sesungguhnya "manusia akan dipertanggungjawabkan apa yang dikerjakannya".

Muhabah untuk diri ini dan buat sahabat-sahabat.. jangan rasa selesa dengan diri kita sekarang.

Jom berubah ke arah yang lebih baik KERANA ALLAH...

0 comments:

Post a Comment

Bismillahirrahmanirrahim

Al-'asr

Diri ini

Muslimah... yang sentiasa mendambarkan keredhaan dan kasih sayang Allah. Sebaik-baik wanita adalah wanita solehah; ini lah impianku.
Apa-apa yang dirasa dan dilalui tidak semua dapat dituturkan ataupun diluahkan melalui pena.
Hanya perkongsian yang sedikit dapat dirakamkan di ruangan ini. Meskipun tiada kepakaran dalam berkata-kata, namun biarlah kalam yang berbicara.
......................
Kehidupan di maya ini hanyalah sementara
Usia yang dianugerah jangan dipersiakannya
Meskipun dibelenggu susah teruslah berusaha
Dengan keyakinan kau pasti berjaya

Sesungguhnya kesabaranmu di dalam hati
Adalah kebahagiaan iman
Kekuatan di jiwamu itu menempuh dugaan
Pasti menghasilkan kecemerlangan

Janganlah ditangisi (segala) liku kehidupan
Kerana kesedihan lalu bukanlah selamanya
Berserahlah kepada Allah

Hakikat kehidupan bekalan di akhirat
Didiklah diri menjadi insan bertaqwa
Kesucian di hati keimanan bersemi
Merasa diri adalah milik Ilahi

Kau datang hanya dari-Nya
Kepada-Nya kan kembali
Nikmat di dunia ini kurniaan dari-Nya

Sulamilah kesungguhan
Dengan doa pengharapan
Kesyukuran menambah redha-Nya

Mencari Sinar
Album : Indahnya Bersama Islam
Munsyid : Al Wadi

HIWAR

Calendar

Sudut ilmiah

Community SHAMSIANS

Sahabati fi IPG KPI

My Blog List

Followers

:: BiLanGan ZiARaH ::